Den styrkede pædagogiske lærerplan

Kildedalen/Favrholm pædagogiske lærerplan:

Alle børn har ret til en ven. Alle børn skal opleve at blive set, hørt og forstået. Alle børn skal opleve at deres kompetencer, intentioner og invitationer bliver taget alvorligt at de voksne, således at børnene har mulighed for at deltage i både store og små fællesskaber. Gennem fællesskaber udvikles børnene til livsduelige og livsglade mennesker.

Efter renoveringen af Favrholm og en lettere ombygning i Kildedalen, har vi opmærksomhed på at få skabt nogle gode læringsrum der inviterer til fordybende leg. Bl.a. ved at sikre at børnene bliver inddraget i udviklingen af rummene. Det er vigtigt at der både er ro til fordybelse og til læring.

Et yderst vigtigt fokus for os i Kildedalen/Favrholm er relationer, både barn-barn, voksen-barn og også voksne-voksne. Vi arbejder i små grupper, med udgangspunkt i den store gruppe. De voksne har særlig fokus på at børnene bliver set og hørt i deres valg af ønsker til grupper. Det har vi valgt at vægte, også fordi vi har modtaget mange nye børn i udbygningen af husene. I processen med at modtage nye børn, er enkelte af vores ”gamle” børn blevet udnævnt til mentorer. Opgaven med at introducere det nye barn til at gå i børnehave er blevet taget meget seriøst.

I opbygningen af ”nye” huse og derved nye børnegrupper, fortsætter vi vores fokus på vores hverdags læringsmiljøer. Vi genbesøger og evaluerer vores rutiner for at justerer disse ind i vores nye hverdag. Giver det mening at vi f.eks. stadig ”går i garderoben” som vi gjorde tidligere.

I Hillerød kommune arbejder vi med kompetence netværk, inden for læreplanstemaer, disse netværk mødes en gang årligt på tværs af områderne og Kildedalen/Favrholm mødes ca. 2 gange årligt i områdets kompetence netværk. Her laver kompetence pædagoger og kompetence leder en overordnet plan for en konkret periode.
I Kildedalen/Favrholm introducerer pædagogerne planerne, i deres afdelinger. Dette gøres for, at det enkelte barn ses, høres og forstås og bliver medinddraget i de pædagogiske processer, derved mener vi at barneperspektivet og den didaktiske tilgang kommer i centrum.

I Hillerød Kommune arbejde vi ud fra den overordnede pædagogiske lærerplan udarbejdet på nationalt niveau.

I Hillerød Kommune er der udarbejdet en rammeplan for arbejdet med den overordnede, se vedhæftet: