Mad

Børnehuset Kildedalen/Favrholms kost og måltidspolitik:
I Børnehuset Kildedalen arbejder vi med udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger til mad og måltider til små børn i alderen 1-6 år. Vi arbejder ud fra Måltidsmærket, samt Måltidet – groft sagt, god mad, begge udarbejdet af Sundhedsstyrelsen. Derover har vi Sølvmærket i Økologi, hvilket vil sige, at 60-90 % af alle råvarer er økologiske.
Vi holder os løbende ajour med retningslinjerne for god småbørnsnæring inde på Sundhedsstyrelsens hjemmeside, og løbende evaluerer vi kostplan, målsætning og metoder.

Vores primære opgave er dagligt at servere et solidt hjemmelavet og sundt måltid mad til frokost, samt to supplerende måltider formiddag og eftermiddag til alle børn i Kildedalen. Disse tre måltider skaber i samspil en god sund ernæringsmæssigt bund for børnenes dag i vuggestuen/børnehaven.

Vi bruger oftest og når muligt årstidens frugter og grøntsager, samt fisk i sæson. Dette gøres både ud fra et miljømæssigt og ernæringsmæssigt perspektiv. Jo kortere vej til køkkenbordet og børnemaverne, jo bedre og større gavn for børnene af de næringsstoffer de har behov for, for at kunne udvikle sig bedst muligt i deres første år.

Det er vigtigt at understrege, at vi forsøger at bevare et naturligt forhold til al slags mad der ligger indenfor de økologiske rammer. Det vil sige, at vi eksempelvis får kanelsukker på vores risengrød, søder og salter maden når dette kræves, men generelt arbejder med andre smagsnuancer, for at begrænse salt og sukker i maden.

Til fødselsdage bager køkkenet fødselsdagsboller og pynter et flot frugtfad.

Med maden i Kildedalen/Favrholm ønsker vi at være med til at skabe en god grobund for sunde kost og måltidsvaner, samt udfordre børnene til nye smage og konsistenser, noget man ved børnene bringer med sig ind i voksen livet og som kan forebygge diverse velfærdssygdomme senere i livet.

En anden grund til at vi prioriterer kosten højt, er at vi ønsker at give børnene et roligt og hyggeligt måltid ved hjælp af gode vokseneksempler, som vi kalder det "Det gode måltid".

Er dit barn allergisk overfor visse madvarer, må I medbringe en lægeattest på, hvad barnet ikke kan tåle. Maden vil blive tilberedt derefter. Er allergikosten omfattende eller dyr, må vi i enkelte tilfælde bede Jer forældre om selv at medbringe maden.

På fødevarestyrelsens hjemmeside kan du finde vores seneste rapporter fra kontrolbesøg/smiley

Favrholm: Resultater (findsmiley.dk)

Kildedalen: Resultater (findsmiley.dk)